вторник, 20 октября 2015 г.

     Бінарний урок
з географії та англійської мови
 у 6-му класі
День Землі

EARTH DAY
Вчителі: Клокол О. В.
                              Спіцина І. С.
  МЕТА (географія): узагальнити  та систематизувати знання учнів про      оболонки Землі; навести приклади впливу людини на природу Землі  та його наслідки; розвивати пізнавальні інтереси (використовуючи  аргументи й факти, вірші про природу), творчі здібності, самостійність, мислення; виховувати в учнів дбайливе ставлення до навколишнього світу.
       МЕТА (англійська мова): узагальнити та активізувати знання учнів з теми уроку; відпрацювати вживання модального дієслова should у стверджувальних та заперечних реченнях; розвивати навички читання з метою отримання загальної інформації; розвивати навички аудіювання; практикувати учнів у коротких непідготованих висловлюваннях за темою; вчити осмислювати та оцінювати отриману інформацію; сприяти розвитку пізнавальних інтересів учнів, розширенню їх світогляду; використовувати можливості мови для пропаганди дбайливого ставлення до природи; прищеплювати любов до природи;
розширювати кругозір учнів, знайомити з реаліями життя.
       ОБЛАДНАННЯ: комп’ютер, проектор та екран; презентація PowerPoint; плакат “We love Earth because…” для асоціативного куща; текст “Earth Day” та його аудіо запис; текст пісні “Natures Power” та його аудіо запис; роздатковий матеріал із завданнями (HO1), (HO2); порожня картонна коробка з молока або соку, мотузочка, ножиці, дві палички, насіння для птахів; фізична карта півкуль; атласи; фотовиставка- «Природа Землі», «Лікарські рослини», «Діяльність людини»; червоні, жовті та сині паперові картки у формі серця для оцінки уроку.
       ТИП УРОКУ: узагальнення знань; бінарний урок з географії та англійської
мови.
                                               ХІД  УРОКУ

TEACHER: Good morning, my dear pupils and our dear guests. I’m glad to see you.

УЧИТЕЛЬ: Добрий день. Сьогодні у нас незвичайний урок англійської мови та
географії.

TEACHER: Who is on duty today? What season is it now? What is the weather like today?
         ( Бесіда з черговим учнем та класом.)

УЧИТЕЛЬ: У вас, мабуть, виникає питання «А який звязок  є між цими
предметами?». Ми з вами разом спробуємо відповісти на це питання. Я
запрошую послухати  таку казочку (читає казку про Землю) – додаток 1

TEACHER: So you see, we live in a magic world and this world is full of wonders.
Once Y. Gagarin said: “How beautiful our blue planet is! How small it is! People of
the world, take care of it, protect it.” I want this poem to be the epigraph of our lesson.
 Let’s recite a poem. Look at the slide, listen, repeat and read.
Hug the Earth
                                      Walking along, feeling free
                                      Feeling the Earth near with me
                                      And I love her and she loves me
                                      I hug the Earth and she hugs me
                                      She’s our kindest friend
                                      We’d like to go together forever.
                                                                            Lorraine Bayes

УЧИТЕЛЬ: Я думаю, що ви здогадались, про що буде мова сьогодні на уроці.
Тема уроку «ДЕНЬ ЗЕМЛІ».

TEACHER: The topic of our today’s unusual lesson is “Earth Day”. We’ll learn
interesting information about Earth Day; talk about land, water, animals and plants,
discuss some environmental problems and the ways of protection of our Earth. You’ll
tell us how we can help protect the environment and you’ll even make a bird feeder
yourselves.
 And now I have some questions for you. Do you love your mother Earth? Why is the
Earth important to us? Think of some reasons and complete the spidergram on the
blackboard.
                                      (Відповіді учнів.)
P1: We love Earth because…
P2: We love Earth because…
P3: We love Earth because…

УЧИТЕЛЬ: Мені стало зрозуміло, що Земля для вас важлива,як і для
кожної людини, що мешкают на Землі. Наше існування на Землі повязано з
водою, повітрям, рослианми, тваринами, грунтом. А це є компоненти природи,
складові оболонок Землі – атмосфера, гідросфера, літосфера, біосфера. Яке вони
мають для нас значення?
                       
                                               Прийом «Асоціативний кущ»



         питна вода                     ГІДРОСФЕРА                        мінеральні
                                                                                                       ресурси
 


   шляхи                                                                                            біологічні
сполучення                                                                                                    ресурси
                                     
                            зрошення                     джерела
                                                                  енергії









АТМОСФЕРА

дихання                                                                                            зігріває

                                хмари                               озоновий
                                                                              шар





ЛІТОСФЕРА



ростуть                                                                                             корисні
рослини                                                                                             копалини

                                      домівка                           грунт
                                      тварин







БІОСФЕРА

постачає                                                                                              кожа і
кисень                                                                                                    хутро

                            продукти                                   лікарські
                            харчування                                         рослини



                            (Учні характеризують процеси та явища, які відбуваються в
оболонках Землі.)
Teacher: Well done, pupils. You know so much. You told us about water, land, air, animals and plants. I think we are the happiest people because water, land, air, animals and plants exist only on our planet – the Earth. But do you know that our planet Earth has its own special day? What day is it? Well, on this day people think about the importance of nature, and all that it gives us, like air to breathe, water to drink, food to eat… Earth Day is also the time to remember that we share the Earth, our home, with millions of other plants and animals. And a lot of people, who care about nature and the environment, gather to DO things.

Teacher: Do you want to know more about this special day? Let’s listen to the text and do some tasks after listening. But first of all I want to introduce you some new words. The red ones write down into your vocabularies, please.

New vocabulary:
1.to remind - нагадувати
2.precious – дорогоцінний, любий
3.Senator – сенатор штату
4.sensitive - чутливий
5.couldnt bear watchingтут не міг дивитися
6.to suffer - страждати; зазнавати,терпіти
7.to take actionтут діяти
8.to react – реагувати, впливати,
9.fortunately - на щастя
10.a promise - обіцянка
11.to respect – поважати, шанувати, берегти
12.fund-raising events – влаштовані події для збирання коштів
13.wreath - вінок, гірлянда.
(Учні записують виділені лексичні одиниці у словник та відпрацьовують їх правильну вимову.)
Teacher: Are you ready? Repeat these words after me and pronounce them correctly.
Teacher: Now look at the quiz and read what information you have to find.
Quiz

1.     Earth Day is on …… of April.
            A 22nd   B  23d    C 24th
2. Gaylord ………. created Earth Day
            A Pearson      B Nelson    C Johnson
3. The first Earth Day was held in ……….
              A 1950     B 1960        C 1970
4. Earth Day is celebrated ………
             A in the UAS    B in the UK   C all over the world
Teacher: OK, now listen to the text carefully to find this information.
Earth Day
    Did you know that our planet has a special day? Every year, on the 22nd of April, we celebrate Earth Day. On this day, we remind ourselves and others how precious the Earth is and how important it is to look after it.
    Earth Day was the idea of American Senator Gaylord Nelson. The Senator was a sensitive man who couldn’t bear watching our planet suffers. Rivers and seas were getting dirty, many of our plants and animals were becoming extinct and not many people knew. Therefore, he decided to take action and create a special day to remind everyone that we need to take care of  the Earth.
     The Senator started by writing letters to colleges, to inform students and teachers about his campaign. He also wrote an article for Scholastic Magazines presenting his idea about the special day he was planning. He hoped that young people around the country would react positively. Fortunately, they did!
     As a result, on April 22nd, 1970, 20 million people across America celebrated the first Earth Day. People all over the country made promises to respect and look after the environment. Since then, Earth Day has been celebrated all over the planet.
     Today, on Earth Day people organize fund-raising events, such as concerts, contests, parades, festivals, tree-planting excursions and clean-up campaigns. Children design and make objects at school, such as bird feeders and Earth Day wreaths and all of us promise to turn every day into Earth Day!

Teacher: It’s time to take the quiz.
( Діти відповідають на запитання вікторини. )
Teacher: Good for you, pupils. I have got another task for you. Listen to this text once more and then complete these sentences.

Complete the sentences
1.     The Senator got the idea about Earth Day because…………
2.     The first thing Senator Nelson did was…………….
3.     Some of the problems that the Earth face are ……………………
4.     On Earth Day people ……………………………………….
( Учні прослуховують текст вдруге, потім усно доповнюють подані речення. )
Teacher: Please, complete the sentences. You may use the text and your own words as well.
Teacher: Now you know the real purpose of this holiday, its date and its creator, you know what people and children do to save our blue planet. Some pupils of your class prepared poems about the Earth and this special day. You are welcome, pupils.
( Чотири учні розповідають вірш напамять. )
EARTH DAY

P1: I am the Earth
      And the Earth is me.
      Each blade of grass,
      Each honey tree,
      Each bit of mud,
      And stick and stone
      Is blood and muscle,
      Skin and bone.

P2: And just as I
      Need every bit
      Of me to make
      My body fit,
      So Earth needs
      Grass and stone and tree
      And things that grow here
      Naturally.

P3: That's why we
      Celebrate this day.
      That's why across
      The world we say:
      As long as life,
      As dear, as free,
      I am the Earth
      And the Earth is me.
Save the Earth
P4: People everywhere
      breathe the same air,
      share the same seas,
      live together on the land.
      People everywhere
      who learn, plan,
      work, care,
      can
      save the earth.
Teacher: Thank you. Let’s applaud to the reciters.
Teacher:  We understand that Earth Day was created to show us how helpless it is without our good deeds. But sometimes nature can be dangerous to people. Never forget about it. Listen to the song “Nature’s Power” and sing together.
 (Учні співають пісню.)
Nature’s Power
Have you heard a strong wind blow?
Have you seen hot lava flow?
When we see these things we know
We’re seeing nature’s power.

Every day and every hour
Nature shows us all its power
We can’t fight it, we’re too small
Nature’s power controls us all.

Have you felt a huge earthquake?
Have you felt a building shake?
Has a thunderstorm kept you awake?
Then you’ve felt nature’s power.

Every day and every hour… ( 2 times )

УЧИТЕЛЬ: Людина порівняно з Землею дуже, дуже маленька. А тому, якщо
раніше люди боялися сил природи землі, то сьогодні навпаки. Людина змінює
землю. А Земля наша подає сигнал SOS.
- Що це за сигнал?
- Чому він виникає?
 -Який вплив має людина на оболонки Землі?
Наведіть приклади негативного впливу на природу, використовуючи дієслова.

                            Учні читають вірш С.Міхалкова «Стон Землі»
                            (додаток №2)
Teacher:  People do a lot of harm to the nature. They pollute air and water, cut down forests, destroy animals’ homes and even kill them. That’s why many animals are in danger of being extinct. Do you know them? What animals are in danger?
Name them, please.
(Відповіді учнів.)
Teacher:   OK. I have got some extracts for you. Listen to me and guess what animal it is about.
1.     They are the biggest animals in the sea. They are much bigger than any animal on land. They live under water, but they are not fish. They have warm blood, and they breathe air through a hole in the top of their head. They can stay under water for about an hour without breathing. What are they? ( Whales )
2.     They live in the south-west of China. They have black and white coats but when they are born, they don’t have any hair. They walk on four legs and can climb trees. They eat 16 hours a day and they like bamboo most of all. Hunters kill these animals for their coats.  What are they? ( Pandas )
3.      You can find them in the warm oceans of the world. Hunters kill them for their shells and meat. They live in the sea but they breathe air and lay eggs on the beach. They live about 100 years. We use the name of this animal for slow person. What animal is this? ( Turtle )
4.     This animal lives in Asia. It comes from cat family. It’s very fast and can jump and swim very well. It’s got strong teeth and it kills other animals for food. People kill it for its beautiful fur. What animal is this? ( Tiger )
Teacher:  Every day there are more and more people living on the Earth but not the animals. They are disappearing. Remember it.

УЧИТЕЛЬ         : Нам з вами зрозуміло, що День Землі потрібний для подальшого
існування нашої планети. Тільки люди всі разом зможуть продовжити  існування
людства на планеті Земля. Для цього ми повинні берегти  воду, повітря, грунти,
тварин і рослини.

                                      Природа нам – як рідний дім,
                                      Вона усім як мати.
                                      Щоб лад завжди був в домі тім,
                                      Про це нам треба знати.

                                               Прийом «Коло ідей»


ЗЕМЛЯ

            економія                                                                          Червона
                води                                                                               книга

                                              

                                       очисні                         насадження
                                      споруди                            рослин



Teacher: People can help the environment. And each of us can do it. There are many practical ways how we can help the planet. These ways are in my writing tasks. The one is to fill in should/shouldn’t, the other is to fill in the gaps with appropriate words. You may choose the task you want.
( Кожен з учнів обирає одне з завдань та письмово його виконує, потім по черзі зачитують складені речення.)
Exercise 1 (HO1)
Fill in should/shouldn’t
1.     We ……………. pollute rivers.
2.     We ……………..recycle paper and glass.
3.     We ……………… take care about animals and birds.
4.     We ……………… cut down trees.
5.     We ……………. waste water.
6.     We ……………… plant trees.
7.     We ……………… throw rubbish.
8.     We ………………. clean after picnic.
9.     We ………………..walk or ride a bike to keep the air clean.

Exercise 2 (HO2)
Fill in the blanks to find out how you can help the environment.
         I can draw and color on 1___________ sides of my paper. I must remember to turn 2____________ the lights when I leave an empty room. This saves 3_____________. I can also 4_____________ up rubbish on the ground and put it in the 5______________ can. It is important to 6_________
cans, bottles and newspapers. When I ride my bicycle, I don’t 7___________
the air. I am important! I can 8___________ the environment!
     
          HELP       TWO      POLLUTE        ENERGY        PICK           OFF
                    RUBBISH                       RECYCLE
Teacher: Well done, pupils. Tell me, please, what else you can do to help protect the environment.
P1: Brush your teeth, but turn off the tap.
P2: Take a shower, don’t have a bath.
P3: Walk or ride your bike to school.
P4: Recycle the paper, that’s the rule.
P5: Unplug the TV, switch off the lights.
P6: Go out with friends, don’t surf the net.
P7: Give old clothes to charity.
P8: Join the green group, plant a tree.


УЧИТЕЛЬ: А зараз ми з вами навчимось виготовляти годівничку з матеріалів,
які  вже були використані. Ці матеріали ви приготували заздалегідь.

Teacher: Now it’s your turn to make something special for Earth Day right now. Follow the instruction and make the bird feeders ourselves to hang outside. (Учні заздалегідь приготували необхідні речі.) Listen to my instructions. You will need: an empty milk or juice carton, strong string, scissors, 2 sticks or wooden rods, bird seeds. What to do: 1- wash and dry the carton (you did it at home); 2- cut a square hole in each side; 3- make smaller holes below each square; 4- push your sticks or rods through the small holes; 5- fill the bottom of the carton with bird seeds; tie your feeder to a tree branch with string (you will do it near your house or maybe school.)
Teacher: Our lesson came to the end. I want to finish it with this poem.
Do all the good you can,
By all the means you can,
In all the ways you can,
In all the places you can,
At all the times you can,
To all the people you can,
As long as ever you can.
УЧИТЕЛЬ: А тепер ми оцінюємо нашу роботу на уроці. Ви отримуєте паперові сердечки, за допомогою яких ви оціните наш урок

                                      червоне               -        дуже цікаво
                                      жовтий                -        я задоволений
                                      синій                    -        це мене не хвилює
Домашнє завдання  (географія): скласти кросворд з використанням матеріалу
теми.
Домашнє завдання  (англійська мова): скласти повідомлення на тему Як я піклуюся про навколишнє середовище.
                      Додаток 1
СКАЗКА

Жила была маленькая планета. Звали её  Земля. Ну, не такая уж она была маленькая, просто по сравнению с Солнцем, большим и горячим, вокруг которого она вращалась, просто малышка.
Двигалась она вокруг Солнца так, как будто её за веревочку крутят. На одной половине, обращенной к Солнцу всегда было лето и стоял день,  а с  другой стороны всегда зима и ночь.
Так как глаза Земли были расположены именно со стороны, обращенной к Солнцу, то они скоро разболелись от яркого света. Планета попыталась отвернуться, но слишком сильно дёрнулась, и её закружило. Остановиться она уже не могла. Так и пришлось ей, кружась вокруг себя (вращаясь вокруг своей оси) и продолжать движение вокруг Солнца.
Вращаться все время было трудно, и поначалу кружилась голова, но потом Земля привыкла. Зато теперь свет не всё время слепил её, а мягко освещал по очереди то одну половину, то другую. День сменялся вечером, а потом и ночью, на смену которой приходило утро. Красота!


 Додаток 2                                
 Стон Земли
Вращаясь в космосе в плену своей орбиты,
Не год, не два, а миллиарды лет,
Я так устала… Плоть моя покрыта
Рубцами ран – живого места нет.
Терзает сталь моё земное тело,
И яды травят воды чистых рек
Всё то, что я имела и имею,
Своим добром считает человек.
Мне не нужны ракеты и снаряды,
А ведь на них идёт моя руда!
А что мне стоит только штат Невада-
Его подземных взрывов череда!
Зачем друг друга люди так боятся,
Что позабыли о самой земле?
Ведь я могу погибнуть и остаться
Обугленной песчинкой в дымной мгле.
Не потому ли, загораясь мщеньем,
Я против сил безумных восстаю
И сотрясая твердь землетрясеньем,
На все обиды свой ответ даю.
И не случайно грозные вулканы,
Выплёскивают с лавой боль Земли…
Очнитесь, люди!
Призовите страны,
Чтобы меня от гибели спасти.
                                                    С. Михалков


Список літератури
1.     Пестушко В. Ю., Уварова Г. Є. Загальна географія. 6 кл.: К.: Генеза, 2006.
2.     Скарлато Г. Захоплююча географія: Навч. посібник.- К.: Альтерпрес, 1998.
3.     Атлас географії. 6 кл.- К.: ДНВП «Картографія», 2008.
4.     Карпюк О. Д. Англійська мова. 6 кл.: Тернопіль «Видавництво Астон», 2006.
5.     Карпюк О. Д. Англійська мова. 9 кл.: Тернопіль «Видавництво Астон», 2009.- С.115.
6.     Англійська мова. 6 кл.: Робочий зошит/С. В. Мясоєдова.-Х.: Ранок, 2006.

7.     Upstream Elementary A2: Virginia Evans, Jenny Dooley. – Express Publishing, 2006. – P.106-107, 112.

Комментариев нет:

Отправить комментарий