Бінарний урок
з географії та англійської мови
у 6-му класі
“День Землі”
“ EARTH DAY”
Вчителі: Клокол О. В.
Спіцина І. С.
МЕТА (географія): узагальнити та систематизувати знання учнів про оболонки Землі; навести приклади впливу
людини на природу Землі та його
наслідки; розвивати пізнавальні інтереси (використовуючи аргументи й факти, вірші про природу), творчі
здібності, самостійність, мислення; виховувати в учнів дбайливе ставлення до
навколишнього світу.
МЕТА (англійська мова): узагальнити та
активізувати знання учнів з теми уроку; відпрацювати вживання модального
дієслова should у
стверджувальних та заперечних реченнях; розвивати навички читання з метою
отримання загальної інформації; розвивати навички аудіювання; практикувати
учнів у коротких непідготованих висловлюваннях за темою; вчити осмислювати та
оцінювати отриману інформацію; сприяти розвитку пізнавальних інтересів учнів,
розширенню їх світогляду; використовувати можливості мови для пропаганди
дбайливого ставлення до природи; прищеплювати любов до природи;
розширювати кругозір учнів, знайомити з
реаліями життя.
ОБЛАДНАННЯ: комп’ютер,
проектор та екран; презентація PowerPoint; плакат “We love Earth because…” для
асоціативного куща; текст “Earth Day” та його аудіо
запис; текст пісні “Nature’s Power” та його аудіо
запис; роздатковий матеріал із завданнями (HO1), (HO2); порожня
картонна коробка з молока або соку, мотузочка, ножиці, дві палички, насіння для
птахів; фізична карта півкуль; атласи; фотовиставка- «Природа Землі»,
«Лікарські рослини», «Діяльність людини»; червоні, жовті та сині паперові
картки у формі серця для оцінки уроку.
ТИП УРОКУ: узагальнення знань; бінарний урок з географії та
англійської
мови.
ХІД
УРОКУ
TEACHER: Good
morning, my dear pupils and our dear guests. I’m glad to see you.
УЧИТЕЛЬ: Добрий день. Сьогодні
у нас незвичайний урок англійської мови та
географії.
TEACHER: Who
is on duty today? What season is it now? What is the weather like today?
(
Бесіда з черговим учнем та класом.)
УЧИТЕЛЬ: У вас, мабуть,
виникає питання «А який зв’язок є між цими
предметами?».
Ми з вами разом спробуємо відповісти на це питання. Я
запрошую
послухати таку казочку (читає казку про
Землю) – додаток 1
TEACHER: So you see,
we live in a magic world and this world is full of wonders.
Once Y. Gagarin said: “How beautiful our blue planet is! How small it
is! People of
the world, take care of it, protect it.” I want this poem to be the
epigraph of our lesson.
Let’s recite a poem. Look at the
slide, listen, repeat and read.
Hug the Earth
Walking
along, feeling free
Feeling
the Earth near with me
And
I love her and she loves me
I
hug the Earth and she hugs me
She’s
our kindest friend
We’d
like to go together forever.
УЧИТЕЛЬ: Я думаю, що ви
здогадались, про що буде мова сьогодні на уроці.
Тема
уроку «ДЕНЬ ЗЕМЛІ».
TEACHER: The topic of our today’s unusual lesson
is “Earth Day”. We’ll learn
interesting information about Earth Day; talk about land, water, animals
and plants,
discuss some environmental problems and the ways of protection of our
Earth. You’ll
tell us how we can help protect the environment and you’ll even make a
bird feeder
yourselves.
And now I have some questions for
you. Do you love your mother Earth? Why is the
Earth important to us? Think of some reasons and complete the spidergram
on the
blackboard.
(Відповіді учнів.)
P1: We love Earth because…
P2: We love Earth because…
P3: We love Earth because…
УЧИТЕЛЬ: Мені стало
зрозуміло, що Земля для вас важлива,як і для
кожної
людини, що мешкают на Землі. Наше існування на Землі пов’язано з
водою,
повітрям, рослианми, тваринами, грунтом. А це є компоненти природи,
складові
оболонок Землі – атмосфера, гідросфера, літосфера, біосфера. Яке вони
мають
для нас значення?
Прийом «Асоціативний кущ»
питна
вода ГІДРОСФЕРА мінеральні
ресурси
шляхи біологічні
сполучення ресурси
зрошення джерела
енергії
АТМОСФЕРА
дихання зігріває
хмари озоновий
шар
ЛІТОСФЕРА
ростуть корисні
рослини копалини
домівка грунт
тварин
БІОСФЕРА
постачає кожа і
кисень хутро
продукти лікарські
харчування рослини
(Учні характеризують
процеси та явища, які відбуваються в
оболонках
Землі.)
Teacher: Well done, pupils. You know so much. You told us
about water, land, air, animals and plants. I think we are the happiest people
because water, land, air, animals and plants exist only on our planet – the
Earth. But do you know that our planet Earth has its own special day? What day
is it? Well, on this day people think
about the importance of nature, and all that it gives us, like air to breathe,
water to drink, food to eat… Earth Day is also the time to remember that we
share the Earth, our home, with millions of other plants and animals. And a lot of people, who care about nature and the environment, gather to DO things.
Teacher: Do you want to know
more about this special day? Let’s listen to the text and do some tasks after
listening. But first of all I want to introduce you some new words. The red ones
write down into your vocabularies, please.
New
vocabulary:
1.to remind - нагадувати
2.precious –
дорогоцінний, любий
3.Senator – сенатор
штату
4.sensitive - чутливий
5.couldn’t bear watching – тут не міг
дивитися
6.to suffer - страждати; зазнавати,терпіти
7.to take action – тут діяти
8.to react – реагувати, впливати,
9.fortunately - на щастя
10.a promise - обіцянка
11.to respect – поважати,
шанувати, берегти
12.fund-raising events – влаштовані події для збирання коштів
13.wreath - вінок,
гірлянда.
(Учні
записують виділені лексичні одиниці у словник та відпрацьовують їх правильну
вимову.)
Teacher: Are you ready? Repeat
these words after me and pronounce them correctly.
Teacher: Now look at the quiz
and read what information you have to find.
Quiz
1. Earth Day is on …… of April.
A
22nd B 23d
C 24th
2. Gaylord ………. created Earth Day
A
Pearson B Nelson C Johnson
3. The first Earth Day was held in ……….
A 1950 B 1960 C 1970
4. Earth Day is celebrated ………
A in the UAS B in the UK C all over the world
Teacher: OK, now listen to the text carefully to find this
information.
Earth Day
Did you know that our planet has a special
day? Every year, on the 22nd of April, we celebrate Earth Day. On
this day, we remind ourselves and others how precious the Earth is and how
important it is to look after it.
Earth Day was the idea of American Senator
Gaylord Nelson. The Senator was a sensitive man who couldn’t bear watching our
planet suffers. Rivers and seas were getting dirty, many of our plants and
animals were becoming extinct and not many people knew. Therefore, he decided
to take action and create a special day to remind everyone that we need to take
care of the Earth.
The Senator started by writing letters to
colleges, to inform students and teachers about his campaign. He also wrote an
article for Scholastic Magazines presenting his idea about the special day he
was planning. He hoped that young people around the country would react
positively. Fortunately, they did!
As a result, on April 22nd, 1970,
20 million people across America
celebrated the first Earth Day. People all over the country made promises to
respect and look after the environment. Since then, Earth Day has been
celebrated all over the planet.
Today, on Earth Day people organize
fund-raising events, such as concerts, contests, parades, festivals,
tree-planting excursions and clean-up campaigns. Children design and make
objects at school, such as bird feeders and Earth Day wreaths and all of us
promise to turn every day into Earth Day!
Teacher: It’s time to take the quiz.
( Діти відповідають на запитання
вікторини. )
Teacher: Good for you, pupils. I have got another task
for you. Listen to this text once more and then complete these sentences.
Complete the sentences
1.
The Senator got the idea about Earth
Day because…………
2.
The first thing Senator Nelson did
was…………….
3.
Some of the problems that the Earth
face are ……………………
4.
On Earth Day people ……………………………………….
( Учні
прослуховують текст вдруге, потім усно доповнюють подані речення. )
Teacher: Please, complete the sentences. You may use the
text and your own words as well.
Teacher: Now
you know the real purpose of this holiday, its date and its creator, you know
what people and children do to save our blue planet. Some pupils of your class
prepared poems about the Earth and this special day. You are welcome, pupils.
( Чотири учні розповідають вірш напам’ять. )
EARTH DAY
P1: I am the Earth
And the Earth is me.
Each blade of grass,
Each honey tree,
Each bit of mud,
And stick and stone
Is blood and muscle,
Skin and bone.
P2: And just as I
Need every bit
Of me to make
My body fit,
So Earth needs
Grass and stone and tree
And things that grow here
Naturally.
P3: That's why we
Celebrate this day.
That's why across
The world we say:
As long as life,
As dear, as free,
I am the Earth
And the Earth is me.
Save the Earth
P4: People everywhere
breathe the same air,
share the same seas,
live together on the land.
People everywhere
who
learn, plan,
work, care,
can
save the earth.
Teacher: Thank
you. Let’s applaud to the reciters.
Teacher: We understand that Earth Day was created to
show us how helpless it is without our good deeds. But sometimes nature can be
dangerous to people. Never forget about it. Listen to the song “Nature’s Power”
and sing together.
(Учні співають пісню.)
Nature’s Power
Have you heard a strong wind
blow?
Have you seen hot lava flow?
When we see these things we
know
We’re seeing nature’s power.
Every day and every hour
Nature shows us all its power
We can’t fight it, we’re too
small
Nature’s power controls us
all.
Have you felt a huge
earthquake?
Have you felt a building
shake?
Has a thunderstorm kept you
awake?
Then you’ve felt nature’s
power.
Every day and every hour… ( 2
times )
УЧИТЕЛЬ: Людина
порівняно з Землею дуже, дуже маленька. А тому, якщо
раніше
люди боялися сил природи землі, то сьогодні навпаки. Людина змінює
землю.
А Земля наша подає сигнал SOS.
- Що
це за сигнал?
-
Чому він виникає?
-Який вплив має людина на оболонки Землі?
Наведіть
приклади негативного впливу на природу, використовуючи дієслова.
Учні читають вірш
С.Міхалкова «Стон Землі»
(додаток №2)
Teacher: People do a lot of harm to the nature. They
pollute air and water, cut down forests, destroy animals’ homes and even kill
them. That’s why many animals are in danger of being extinct. Do you know them?
What animals are in danger?
Name
them, please.
(Відповіді
учнів.)
Teacher: OK. I
have got some extracts for you. Listen to me and guess what animal it is about.
1.
They are the biggest animals in the
sea. They are much bigger than any animal on land. They live under water, but
they are not fish. They have warm blood, and they breathe air through a hole in
the top of their head. They can stay under water for about an hour without
breathing. What are they? ( Whales )
2.
They live in the south-west of China .
They have black and white coats but when they are born, they don’t have any
hair. They walk on four legs and can climb trees. They eat 16 hours a day and
they like bamboo most of all. Hunters kill these animals for their coats. What are they? ( Pandas )
3.
You can find them in the warm oceans of the
world. Hunters kill them for their shells and meat. They live in the sea but
they breathe air and lay eggs on the beach. They live about 100 years. We use
the name of this animal for slow person. What animal is this? ( Turtle )
4.
This animal lives in Asia . It comes from cat family. It’s very fast and can
jump and swim very well. It’s got strong teeth and it kills other animals for
food. People kill it for its beautiful fur. What animal is this? ( Tiger )
Teacher: Every day there are more and more people
living on the Earth but not the animals. They are disappearing. Remember it.
УЧИТЕЛЬ : Нам з вами
зрозуміло, що День Землі потрібний для подальшого
існування
нашої планети. Тільки люди всі разом зможуть продовжити існування
людства
на планеті Земля. Для цього ми повинні берегти
воду, повітря, грунти,
тварин
і рослини.
Природа
нам – як рідний дім,
Вона усім
як мати.
Щоб лад
завжди був в домі тім,
Про це нам
треба знати.
Прийом
«Коло ідей»
ЗЕМЛЯ
економія Червона
води книга
очисні насадження
споруди рослин
Teacher: People can
help the environment. And each of us can do it. There are many practical ways
how we can help the planet. These ways are in my writing tasks. The one is to
fill in should/shouldn’t, the other
is to fill in the gaps with appropriate words. You may choose the task you
want.
( Кожен з учнів
обирає одне з завдань та письмово його виконує, потім по черзі зачитують
складені речення.)
Exercise
1 (HO1)
Fill
in should/shouldn’t
1.
We ……………. pollute rivers.
2.
We ……………..recycle paper and glass.
3.
We ……………… take care about animals and
birds.
4.
We ……………… cut down trees.
5.
We ……………. waste water.
6.
We ……………… plant trees.
7.
We ……………… throw rubbish.
8.
We ………………. clean after picnic.
9.
We ………………..walk or ride a bike to
keep the air clean.
Exercise
2 (HO2)
Fill
in the blanks to find out how you can help the environment.
I can draw and color on 1___________
sides of my paper. I must remember to turn 2____________
the lights when I leave an empty room. This saves 3_____________.
I can also 4_____________ up rubbish on the
ground and put it in the 5______________
can. It is important to 6_________
cans,
bottles and newspapers. When I ride my bicycle, I don’t 7___________
the
air. I am important! I can 8___________
the environment!
HELP TWO
POLLUTE ENERGY PICK OFF
RUBBISH RECYCLE
Teacher: Well done,
pupils. Tell me, please, what else you can do to help protect the environment.
P1: Brush your
teeth, but turn off the tap.
P2: Take a
shower, don’t have a bath.
P3: Walk or ride
your bike to school.
P4: Recycle the
paper, that’s the rule.
P5: Unplug the
TV, switch off the lights.
P6: Go out with
friends, don’t surf the net.
P7: Give old
clothes to charity.
P8: Join the
green group, plant a tree.
УЧИТЕЛЬ: А зараз ми з
вами навчимось виготовляти годівничку з матеріалів,
які вже були використані. Ці матеріали ви
приготували заздалегідь.
Teacher: Now
it’s your turn to make something special for Earth Day right now. Follow the
instruction and make the bird feeders ourselves to hang outside. (Учні заздалегідь
приготували необхідні речі.) Listen to my instructions. You will
need: an empty milk or juice carton, strong string, scissors, 2 sticks or
wooden rods, bird seeds. What to do: 1- wash and dry the carton (you did it at
home); 2- cut a square hole in each side; 3- make smaller holes below each
square; 4- push your sticks or rods through the small holes; 5- fill the bottom
of the carton with bird seeds; tie your feeder to a tree branch with string
(you will do it near your house or maybe school.)
Teacher: Our lesson came to the end. I want to finish it
with this poem.
Do
all the good you can,
By
all the means you can,
In
all the ways you can,
In
all the places you can,
At
all the times you can,
To
all the people you can,
As
long as ever you can.
УЧИТЕЛЬ:
А тепер ми оцінюємо нашу роботу на уроці. Ви отримуєте паперові сердечки,
за допомогою яких ви оціните наш урок
червоне - дуже
цікаво
жовтий - я задоволений
синій - це мене не хвилює
Домашнє завдання (географія): скласти кросворд
з використанням матеріалу
теми.
Домашнє завдання (англійська мова): скласти
повідомлення на тему “Як я піклуюся про навколишнє середовище”.
Додаток 1
СКАЗКА
Жила была маленькая планета. Звали её
Земля. Ну, не такая уж она была маленькая, просто по сравнению с
Солнцем, большим и горячим, вокруг которого она вращалась, просто малышка.
Двигалась она вокруг Солнца так, как будто её за веревочку крутят. На одной
половине, обращенной к Солнцу всегда было лето и стоял день, а с
другой стороны всегда зима и ночь.
Так как глаза Земли были расположены именно со стороны, обращенной к
Солнцу, то они скоро разболелись от яркого света. Планета попыталась
отвернуться, но слишком сильно дёрнулась, и её закружило. Остановиться она уже
не могла. Так и пришлось ей, кружась вокруг себя (вращаясь вокруг своей оси) и
продолжать движение вокруг Солнца.
Вращаться все время было трудно, и поначалу кружилась голова, но потом
Земля привыкла. Зато теперь свет не всё время слепил её, а мягко освещал по
очереди то одну половину, то другую. День сменялся вечером, а потом и ночью, на
смену которой приходило утро. Красота!
Додаток 2
Стон Земли
Вращаясь в космосе в плену своей
орбиты,
Не год, не два, а миллиарды лет,
Я так устала… Плоть моя покрыта
Рубцами ран – живого места нет.
Терзает сталь моё земное тело,
И яды травят воды чистых рек
Всё то, что я имела и имею,
Своим добром считает человек.
Мне не нужны ракеты и снаряды,
А ведь на них идёт моя руда!
А что мне стоит только штат Невада-
Его подземных взрывов череда!
Зачем друг друга люди так боятся,
Что позабыли о самой земле?
Ведь я могу погибнуть и остаться
Обугленной песчинкой в дымной мгле.
Не потому ли, загораясь мщеньем,
Я против сил безумных восстаю
И сотрясая твердь землетрясеньем,
На все обиды свой ответ даю.
И не случайно грозные вулканы,
Выплёскивают с
лавой боль Земли…
Очнитесь, люди!
Призовите страны,
Чтобы меня от
гибели спасти.
С. Михалков
Список
літератури
1. Пестушко В. Ю.,
Уварова Г. Є. Загальна географія. 6 кл.: К.: Генеза, 2006.
2. Скарлато Г.
Захоплююча географія: Навч. посібник.- К.: Альтерпрес, 1998.
3. Атлас географії.
6 кл.- К.: ДНВП «Картографія», 2008.
4. Карп’юк О. Д.
Англійська мова. 6 кл.: Тернопіль «Видавництво Астон», 2006.
5. Карп’юк О. Д.
Англійська мова. 9 кл.: Тернопіль «Видавництво Астон», 2009.- С.115.
6. Англійська мова.
6 кл.: Робочий зошит/С. В. Мясоєдова.-Х.: Ранок, 2006.
7. Upstream
Elementary A2: Virginia Evans, Jenny Dooley. – Express Publishing, 2006. –
P.106-107, 112.
Комментариев нет:
Отправить комментарий